#RaportVot plen 15-19.03.2021

Vă prezint mai jos câteva proiecte dezbătute și votate în zilele de marți și miercuri:

Marți, 16.03

  1. Proiectul de lege Pl-x 396/2020 are ca obiect de reglementare acordarea unei indemnizaţii lunare reparatorii pentru urmaşii personalului medical decedat ca urmare a unor complicaţii medicale cauzate de infectarea cu noul coronavirus COVID-19. 

Alianța USR PLUS, bineînțeles că susține orice proiect legislativ prin care poate arăta recunoștință față de activitatea depusă de personalul medical care a luptat împotriva pandemiei de COVID-19. Beneficiile la care se face trimitere în această propunere au fost acordate chiar de anul trecut, prin intrarea în vigoare a Legii 56/2020, lăsând această propunere fără obiect. 

Motivul respingerii acestei propuneri în plen a fost însăși faptul că există deja o lege în vigoare prin care se acordă beneficii urmașilor personalului medical decedat ca urmare a unor complicaţii medicale cauzate de infectarea cu noul coronavirus COVID-19.  

Iar luarea agresivă de poziție pe acest subiect din partea PSD arată, din nou, că preocuparea în plen a deputaților PSD nu este să legifereze responsabil, ci să comunice populist. 

De ce vă explic și vă dau aceste detalii? Pentru că în esență când citești doar titlul legii te-ai gândi probabil „de ce au respins-o?”. 

Da, obiectivul sau principiul de la care pleacă un proiect de lege poate fi foarte bun, cum era și acesta, însă sunt o serie de elemente ce trebuiesc urmărite: 

  • tehnica juridică  (spre ex: să nu vină în contradicție cu alte legi, să nu aibă neclarități);
  • menținerea echității juridice; 
  • obiectul să nu fie deja reglementat prin altă lege; 
  • impactul și mai ales sursa bugetară. 

În acest caz, exista deja o lege care reglementa pe acest subiect. 

  1. Proiectul de lege Pl-x 64/2018 viza introducerea în OUG nr. 97/2005 a condiţiei ca, pentru acordarea menţiunii privind stabilirea reşedinţei, să fie respectate condiţiile privind suprafaţa minimă pe persoană care să cuprindă spaţiu pentru odihnă, spaţiu pentru prepararea hranei şi grup sanitar.

Această propunere legislativă a fost respinsă în plenul Camerei Deputaților. Ideea pe care s-a întemeiat această propunere consider însă că este binevenită, respectiv limitarea practicilor de stabilire a vizei de flotant pentru a influența rezultatul alegerilor în localitatea respectivă. Locuiesc într-un județ, în Ilfov, care se confruntă pe de o parte cu lipsa interesului sau a voinței de stabilire a reședinței reale a peste 30% din populația nou mutată în localitatea unde domiciliază, iar pe de altă parte avem localități mici în care au apărut, peste noapte, sute de vize de flotant înainte de alegeri, ce au reprezentat, în Tunari de exemplu, aproape 20% din voturile exprimate. Din nefericire, proiectul de lege propunea soluții ce țin de Serviciul Național de Evidență a Populației ce nu permite tehnic introducerea unor date/informații referitoare la suprafață imobilului, cu atât mai mult în condițiile în care documentația cadastrală nu este finalizată. Din aceste considerente, putem reține pe viitor această problematică pentru o alta propunere, cu o mai bună reglementare. 

  1. Proiectul de lege PLX 49/2020 își propunea combaterea buruienii ambrozia, în sensul majorării limitei minime a amenzii contravenționale pentru persoanele fizice (amenda ar fi urmat să aibă o valoare între 2.500 și 5.000 de lei) și juridice (amenda între 10.000 și 20.000 lei) care au pe proprietățile lor această buruiană, instituirea unor noi sancțiuni, precum și stabilirea unor competențe diferențiate pentru agenții responsabili cu constatarea contravențiilor.

Plenul a hotărât respingerea acestui proiect, întrucât majoritatea dispozițiilor au fost preluate în raportul de admitere al proiectului PLX 313/2020.

În cazul în care în Camera Deputaților sunt mai multe propuneri legislative cu același obiect, conform regulamentului Camerei Deputaților (art. 68) se dezbat în cadrul comisiei fiecare dintre proiectele și se stabilește care dintre proiectele cu același obiect se păstrează (în acest caz s-a păstrat PLX 313/2020) și care se respinge (s-a respins PLX 49/2020), urmând ca prevederile pe care acestea le conţin să poată fi preluate ca amendamente la iniţiativa propusă spre aprobare. 

  1. Proiectul de lege Pl-x 389/2017 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.60/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr.448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap – vot pentru adoptare

Adoptarea în 2017 a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60 a fost profund greșită, pentru că lovea exact unde comunitatea persoanelor cu dizabilități avea cea mai mare nevoie, în crearea de locuri de muncă și incluziunea acestor persoane în societate. 

Printre modificările pe care le aducea această propunere erau:

  • desființarea unităților protejate autorizate, printre puținele locuri unde comunitatea persoanelor cu dizabilități reușea să își găsească un loc de muncă – din cele 740 de unități protejate, 700 au rămas fără piața de desfacere. 
  • desființarea a peste 2000 de locuri de muncă pentru persoanele cu dizabilități. 

În 2017 Avocatul Poporului a refuzat să conteste această ordonanță la CCR, care a fost multă vreme blocată în Parlamentul României. Pentru a repara greșelile OUG 60/2017, PNL și alți deputați au redactat două propuneri legislative, care au trecut prin Parlament, au fost dezbătute și au devenit legi la finalul anului 2020.

Noul Avocat al Poporului a sesizat la Curtea Constituțională neconstituționalitatea OUG 60/2017, care a declarat că o parte din dispozițiile acestei ordonanțe erau neconstituționale, motiv pentru care a ajuns din nou în atenția comisiilor de muncă și de sănătate. 

Pentru că reprezentanții partidelor din aceste două comisii au stabilit că prevederile OUG 60 nu erau în regulă, în redactarea amendamentelor s-a ținut cont de mențiunile din Decizia Curții Constituționale nr. 906/2020 și de prevederile celor două proiecte de legi, devenite legi la sfârșitul anului trecut.  

În redactarea acestei propuneri, atât unitățile protejate, cât și reprezentanți ai beneficiarilor, au fost alături de parlamentari în dezbaterile comisiilor și în discuțiile de la grupurile politice. 

Această variantă mult îmbunătățită a ordonanței redă acces la piață, la banii colectați pentru taxa de angajare, pentru unitățile protejate care pot să își vândă astfel bunurile și serviciile. În același timp se asigură că această prevedere nu e abuzată de agenții comerciali, asigurându-se că produsele și serviciile sunt doar cele realizate în cadrul unităților protejate, astfel încât beneficiile obținute să se investească în calitatea produselor fabricate și în numărul locurilor de muncă create pentru persoanele cu dizabilități. 

Această ordonanță este doar una dintre soluții, având în vedere că este nevoie să se lucreze mult mai mult pentru integrarea în muncă și în afara unităților protejate.