Alături de colegii mei parlamentari Andrei Lupu, Simina Tulbure și Daniel Toda, am depus o propunere legislativă ce vizează trecerea Agenției Naționale Antidrog din subordinea Ministerului Afacerilor Interne în subordinea Ministerului Sănătății.
-Agenţia Naţională Antidrog trece din subordinea Ministerului Afacerilor Interne în subordinea Ministerului Sănătăţii.
Propunerea a fost respinsă de Senat în decembrie 2023, iar în prezent așteaptă să intre în dezbaterile comisiilor Camerei Deputaților.
„Propunerea legislativă inițiată este primul pas către o reformă absolut necesară atât pentru limitarea cheltuielilor cu aparatul politizat al statului, cât şi printr-o redare a unor argumente profesionale necesare în ceea ce priveşte numirile politice. Am asistat în ultimii ani la o creştere nejustificată a numărului de secretari de stat şi subsecretari de stat din cauza nevoilor partidelor de la putere de a răsplăti cu sinecuri unii membri de partid. Am ajuns să avem un aparat supradimensionat şi deprofesionalizat în care politruci de partid fără nicio calificare să primească în administrare domenii importante din perspectivă economică sau socială doar pentru că sunt membri de partid loiali conducerii centrale. Proiectul nostru limitează şi creează criteriile corecte pentru aceste numiri. Sperăm ca majoritatea guvernamentală să îşi respecte o parte din promisiunile politice şi să realizeze pericolul situaţiei în care ne găsim şi să forţeze votul în regim de urgenţă pe acest proiect, astfel încât el să devină obligatoriu chiar pentru următorul guvern.” Până când nu vom înţelege că, de fapt, consumul de droguri este o problemă de sănătate şi de educaţie, iar traficul de droguri este o problemă de siguranţă naţională, nu avem nicio şansă în lupta cu drogurile pe care o anunţă toţi liderii politici. Agenţia Naţională Antidrog, aflată în momentul de faţă în subordinea MAI, este o instituţie neperformantă, desfăşurând acţiuni care au un puternic caracter contraproductiv în domeniile prevenirii şi combaterii consumului de droguri. Abordările poliţieneşti alese de această instituţie stigmatizează şi vulnerabilizează potenţialii beneficiari ai serviciilor lor, îndepărtează consumatorii de accesul la tratament şi întreţin taboo-ul asupra fenomenului drogurilor. În toate statele în care Ministerul Sănătăţii coordonează şi este responsabil principal de totalitatea aspectelor de politici publice ce ţin de fenomenul drogurilor, raportându-se la consumul de substanţe drept o problemă de sănătate publică, şi nu una de ordine publică, înţelegerea acestor aspecte fundamentale determină politici publice concentrate asupra prevenirii, care ajută în mod real cetățenii."
Este nevoie de această schimbare pentru ca ANA să fie condusă de cadre medicale capabile să facă prevenţie, de psihologi sau psihiatrii care ştiu ce înseamnă să lucrezi cu dependenţii şi să elaboreze campanii publice de impact, cu accent pe dimensiunea de sănătate publică. Această schimbare ar poziţiona România alături de ţări precum Irlanda, Suedia, Finlanda, Austria, Portugalia, Spania, Croaţia şi Bulgaria și ar determina politici publice concentrate asupra prevenirii non-punitive a consumului, a ajutării consumatorilor şi respectiv a reducerii daunelor consumului, nu a pedepsirii persoanelor consumatoare.
Propunerea legislativă are drept scop formarea unui cadru instituțional în care politicile publice să fie concentrate asupra prevenirii consumului de droguri, a ajutării consumatorilor şi respectiv a reducerii daunelor consumului.
–