Fii un REPER: Propune un candidat pentru comunitatea ta, din Ilfov, sau vino alături de noi →

Împreună pentru aer curat!

9 din 10 persoane respiră aer care depășește limitele pentru poluare stabilite!

Susține inițiativa și rămâi la curent cu parcursul ei în timp real! Abonează-te la newsletter acum. 

Problemele identificate în privința calității aerului
În România mor prematur peste 29.000 de oameni anual din cauza unor boli asociate poluării atmoserice;

Bolile asociate poluării omoară de 15 ori mai mulţi români decât accidentele rutiere.

Nivelul de poluare poate favoriza răspândirea unor viruşi

Acest aspect a fost studiat şi în contextul epidemiei SARS-CoV-2, descoperind că incidenţa cazurilor de Covid este mai ridicată în zonele unde nivelul de poluare este ridicat.

Avem cel mai mare cost asociat cu problemele legate de poluare din UE

În țara noastră, costul social asociat cu problemele legate de poluare, calculat pe cap de locuitor/an, este cel mai mare din UE, atât la nivel național, în valoare de 1810 euro, cât și la nivel de oraș, recordul fiind deținut de București, în valoare de 3004 euro/cap de locuitor.

România are deschise nu mai puțin de 6 proceduri de infringement pe tema calității aerului și a poluării

România a fost condamnată în 2020 de Curtea de Justiție a Uniunii Europene pentru depășirea limitelor privind poluarea aerului cu pulberi în suspensie, PM10, în București, iar o altă procedură de infringement este în derulare pe tema depășirilor înregistrate la dioxidul de azot.

  1. Introducerea definiţiei „altor poluanţi”, cum ar fi hidrogen sulfurat, negru de fum și amoniac, toți având un impact semnificativ asupra sănătății umane, conducând către boli bronho-pulmonare, atac cerebral, cancer etc. Astfel, aceștia vor putea fi monitorizați pe viitor, oferind informațiile necesare conceperii unor planuri sau politici publice.
  2. Introducerea definiţiei Reţelei Naţionale de Monitorizare a Calităţii Aerului, care să permită accesul către date deschise de interes – Aceste date vor putea fi, astfel, înțelese mai ușor și preluate rapid pentru a fi utilizate în cercetare sau în aplicații cu scop de informare și avertizare, așa cum prevăd și directivele europene în domeniu și, de asemenea, așa cum se întâmplă și în cazul Agenției Europene de Mediu precum și a altor instituții europene, unde accesul la date se face în mod liber în ajutorul oricărui factor interesat.
  3. Introducerea și reglementarea rețelelor de senzori pentru monitorizarea calității aerului – Incluzând senzorii din rețelele independente, cu metodologie de utilizare și montare, lărgim sfera instrumentelor de monitorizare, așa cum se întâmplă deja în alte state, pentru că avem deja rețele de senzori cu date importante, care, din păcate, nu sunt utilizate la adevăratul lor potențial.
  4. Redefinirea unui organism pentru gestionarea și monitorizarea calității aerului, mai exact Sistemului Național pentru Calitatea Aerului, un model preluat din alte legislații europene și care promovează deciziile incluzive, cu participarea mediului academic și a societății civile, astfel încât să avem un sistem transparent și eficient, gestionat de un organism de decizie și coordonare la nivelul căruia sa fie elaborate strategii, planuri de măsuri și de dezvoltare a domeniului calității aerului.
  5. Responsabilități crescute pentru primăriile orașelor în privința informării cetățenilor și amenzi pentru neîndeplinire – Asumarea responsabilității pentru informarea corectă și coerentă a cetățenilor trebuie să revină și primăriilor, mai ales că acestea au cele mai extinse capacități pentru comunicarea cu cetățenii din localitatea respectivă, iar calitatea aerului are un impact direct asupra calității vieții oamenilor. Neîndeplinirea acestei obligații va fi sancționată, de aceeași manieră ca alte obligații de mediu ce cad în sarcina primarilor, aşa cum sunt acestea prevăzute în Ordonanţă de Urgenţă nr. 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor.
  6. Extinderea competențelor Gărzii Naționale de Mediu în privința măsurării calității aerului, în cazul unor intervenţii pe teren, fără a mai depinde de disponibilitatea echipelor de la ANPM. Deși fiind autoritatea națională cu atribuții de inspecție și control, GNM nu dispune în prezent de cadrul legal pentru a înregistra măsurări în cadrul intervențiilor în teren și de multe ori activitatea de constatare a evenimentelor punctuale de poluare poate fi zădărnicită sau tergiversată. Lipsa echipamentelor proprii poate conduce la imposibilitatea ducerii la îndeplinire a atribuțiilor prevăzute la art.11 din legea 104/2011. 
  7. Introducerea unei obligaţii, în sarcina titularilor de activitate, de a transmite Gărzii Naţionale de Mediu rezultatele monitorizărilor în timp real, precum şi de a posta pe site-urile proprii valorile monitorizării – Astfel, GNM va fi informată constant privind depășirile valorilor limită la coşul de emisie, putând interveni rapid pentru stoparea sau prevenirea poluării, eficientizându-şi astfel intervenţiile. Publicarea pe site-urile proprii sau în spaţii publice are rolul de a asigura transparenţa datelor şi corecta informare a publicului.

Problemele identificate la nivelul Reţelei Naţionale pentru Monitorizarea Calităţii Aerului (RNMCA)

  • Puncte insuficiente de măsurare;
  • Echipamente vechi şi calibrate defectuos;
  • Datele care se colectează nu asigură o informare eficientă a cetăţenilor;
  • Licitaţii întârziate pentru mentenanţa echipamentelor.

Cum am căutat soluții?

Pe parcursul a 5 luni, am desfășurat un amplu proces de documentare și de consultare, astfel participând la întâlniri cu diverse instituții, în special ANPM, specialiști cu expertiză în domeniul calității aerului și cu multiple organizații non-guvernamentale cu activitate corelată domeniului.

Inițiatorii propunerii legislative

 Oana-Alexandra Cambera, Deputată REPER de Ilfov

WhatsApp Image 2023-08-11 at 10.57.38

 

Ioan-Dragoș Popescu, Senator REPER de Dâmbovița

252142573_253507926794962_5178701234301014847_n

 

Inițiativa a fost semnată de încă alți 68 de senatori și deputați.

Stadiul propunerii legislative

Avize
favorabile

Propunerea legislativă
a primit 4
avize favorabile.

Propunerea legislativă a
fost adoptată
de Senatul
României

Dezbatere în
Comisiile de
specialitate
din Camera
Deputaților

Dezbatere în
Camera
Deputaților

Oana Cambera, despre proiect

„Legislația română care reglementează calitatea aerului înconjurător este incompletă și neactualizată, iar la nivelul Reţelei Naţionale pentru Monitorizarea Calităţii Aerului (RNMCA) există o serie lungă de probleme, precum puncte insuficiente de măsurare, echipamente vechi şi calibrate defectuos, problema informării ineficientă a cetăţenilor și multe altele. Actualizarea legii se poate face prin introducerea de noi definiții ale poluanților, de rețele de senzori pentru monitorizare, asigurarea accesul la date deschise din RNMCA, extinderea competențelor Gărzii Naționale de Mediu în acest domeniu, crearea unui nou organism pentru gestionarea și monitorizarea calității aerului, care să promoveaze deciziile incluzive, cu participarea mediului academic și a societății civile și multe alte soluții privind calitatea aerului înconjurător.”, a declarat Oana Cambera, inițiatoarea proiectului.

Abonează-te la newsletter să fii la curent cu activitatea Oanei Cambera și parcursul proiectului!

Fii la curent!

Ultimele știri

„Împreună pentru aer curat” - Comunicat de presă
Parlamentarii Oana Cambera şi Dragoş Popescu lansează campania „Împreună pentru aer curat”
agerpres.ro - Lansarea Campaniei „Împreună pentru aer curat!
REPER: Parlamentarii Oana Cambera şi Dragoş Popescu au anunţat lansarea campaniei "Împreuna pentru aer curat"
Design fără titlu (16)
Inițiativa a fost adoptată de Senatul României!
Senatul a adoptat, ca prim for sesizat, iniţiativa legislativă pentru monitorizarea calităţii aerului.
Design fără titlu (56)
“Poluarea aerului şi sănătatea” - Comunicat de presă
“Poluarea aerului şi sănătatea”, un seminar dedicat identificării de soluţii şi politici de mediu care să ne protejeze sănătatea
Fii informat!

Studii

Raport privind arderile de deșeuri și alte materiale valorificabile în București și Ilfov
Raport privind efectele poluării asupra sănătății
Poze LP - calitate aer Square (3)
Raport de analiză privind calitatea aerului în București