Reprezentarea femeilor în politică

“O treime din candidații la europarlamentare sunt femei.”

Așa a sunat titlul a numeroase știri după depunerea listelor de candidatură la alegerile pentru membrii Parlamentului European. Am fi putut primi procentajul ca pe o veste bună, nu-i așa? Ei bine, dacă analizăm fiecare listă de candidați în parte, constatăm că vestea nu e nici pe departe la fel de pozitivă precum am fi sperat pentru România anului 2024, acest procent fiind doar cu 1% mai mare față de 2019 iar pe unele liste de candidați prima femeie ocupă abia al cincilea loc.

Deși în ultimii ani auzim tot mai mulți politicieni discutând despre egalitatea de gen și nevoia de reprezentare echitabilă a femeilor, realitatea ne arată că multe dintre aceste discursuri au rămas doar atât, simple discursuri, ocazionate de vreo strategie politică, neregăsindu-se și în practica partidelor. Dovada este procentul de doar 17% femei parlamentare și doar 5% femei primar.

Dezbaterile de acest tip nu au în substanța lor doar reprezentarea femeilor ci ating indirect și modul în care această reprezentare duce la schimbarea unor mentalități și percepții despre rolul și statusul femeii în societate. De asemenea, o reprezentare mai bună a femeilor a demonstrat în cadrul studiilor efectuate de Comisia Europeană o evoluția constantă pozitivă a politicilor publice și măsurilor privind egalitatea de gen, începând de la violență domestică, hărțuire sexuală, oportunități profesionale de dezvoltare, acces la servicii de sănătate, drepturi sexuale și reproductive și până la teme generale legate de creșterea calității vieții, spre exemplu educația, asistența socială, sănătatea sau chiar și sustenabilitatea și protejarea mediului. 

Stabilirea unui sistem echilibrat și just de desemnare a candidaților la toate tipurile de alegeri a fost o prioritate pentru @partidul REPER încă de la înființare. 

Nu doar că am inclus cotele de gen, cotele pentru tineri și sistemul fermoarului în statutul partidului, dar am și inițiat o propunere legislativă privind Codul Electoral al României pentru transformarea acestor deziderate în prevederi legale aplicabile tuturor. Cred că aceste măsuri, pe lângă numeroasele demersuri din Parlamentul României, începând de la dezbateri, declarații, cereri și până la amendamente și propuneri legislative pe diferite teme ce privesc drepturile femeilor și reducerea inegalităților de gen, demonstrează consecvența cu care REPER susține și luptă pentru egalitatea de gen

Valorile noastre europene ne-au adus aici și oferim electoratului o listă cu reprezentare egală a femeilor, ordonarea făcându-se în mod echitabil, după metoda fermoarului, cu femei profesioniste, care au avut rezultate și au demonstrat în activitatea lor. 

Cum arată listele la ceilalți competitori?

  • Alianța PSD- PNL are prima femeie pe locul 3 în persoana “primei doamne” a partidului, nimeni alta decât Gabriela Firea, urmând pe locul 6 Adina Vălean iar un pe un loc 9, eligibil, doamna Grapini. Următoarea femeie este deabia locul 18, doar atât s-a putut pentru Roxana Mânzatu care chiar se ocupă cu fonduri europene. 
  • Alianta FD-USR-PMP are prima femeie pe locul 5, pe Cristina Prună de la USR, urmând pe poziția 6 Violeta Alexandru de la Forța Dreptei iar pe locul 8 Corina Atanasiu.
  • AUR deschide lista cu 3 bărbați pregătiți de război Terheș, Târziu și Piperea, prima femeie fiind pe locul 4 iar următoarea pe 7. Nu am zis întâmplător “pregătiți de război”, pentru că acești bărbați au deschis acum ceva vreme o conferință intitulată “Femeia între normalitate și ideologie” unde în deschidere au declarat că politica fiind un război, este dusă mai mult de bărbați. 

Restul candidaților îi regăsiți pe site-ul BEC.

Eu vă invit să urmăriți candidații și candidatele de pe lista noastră, programul nostru și să votați pentru o Românie reprezentată responsabil, corect și cu o viziune europeană, inclusiv cu privire la egalitatea de gen.

Trimite prietenilor

Citește și alte articole