Dezbaterea „Legislația privind domiciliul și reședința în România”

Joi am participat la dezbaterea „Legislația privind domiciliul și reședința în România – probleme și soluții”, organizată de colegii parlamentari USR PLUS din diaspora. Legat de acest subiect, în această sesiune legislativă au fost analizate în Comisia de administrație publică și în plen mai multe proiecte de lege, care din nefericire, nu au fost aprobate întrucât nu îndeplineau diferite criterii legislative. Datorită acestui considerent considerăm necesar ca toți factorii din legislativ și autorități ale executivului să colaboreze pentru a găsi soluții aplicabile atât juridic cât și tehnic.

Românii din diaspora se confruntă adesea cu probleme legate de faptul că identitatea lor este strâns legată de domiciliu. Am discutat despre motivele pentru care este necesară adresa de domiciliu pe cartea de identitate și despre situațiile în care, deși pe cartea de identitate figurează un anumit domiciliu, în realitate persoana respectivă locuiește în alt loc timp de ani de zile. Cel mai elocvent exemplu este faptul că în străinătate sunt peste 5 milioane de cetățeni români, dar statul român nu recunoaște oficial acest aspect pentru că nu toți au pașaport de tip CRDS (cetățean român cu domiciliul în străinătate). Problema discrepanțelor dintre numărul real de locuitori și cel declarat este prezentă și în țară, în mod special în zonele marilor dezvoltări urbane metropolitane. În județul Ilfov se estimează că numărul locuitorilor este cu 30% mai mare decât cel declarat la serviciile de evidență a populației. Cetățenii trebuie încurajați și sprijiniți pentru a efectua formalitățile de declarare a domiciliului și întocmire a actelor de identitate, întrucât numărul real de locuitori este extrem de important pentru elaborarea unor strategii de dezvoltare realiste, pentru configurarea tuturor serviciilor publice și accesarea unor anumite proiecte de către administrațiile publice locale.

Printre soluțiile identificate la problemele sesizate s-au regăsit serviciile digitale și separarea clară a domiciliului fiscal de cel civil, în special pentru cetățenii din diaspora, simplificarea procesului de schimbare a domiciliului și reședinței odata cu introducerea cărții electronice de identitate. Vom continua întâlnirile cu reprezentanții autorităților din executiv și le mulțumim pentru sprijinul acordat.

Mulțumesc pentru inițiativă și dezbatere lui Radu Mihail, Melany Paşca, Simina Tulbure, Ioana Abăseacă, Iulian Lorincz, Oana Ursache, George GIMA, Petronela Caso, Oana Murariu și tuturor colegilor. Mă bucur de fiecare dată când reușim să mai punem o cărămidă la soluții care pot simplifica viața cetățenilor.

Trimite prietenilor

Citește și alte articole