Fii un REPER: Propune un candidat pentru comunitatea ta, din Ilfov, sau vino alături de noi →

B304/2023 - Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgentă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ

Cadrul normativ care reglementează actele de identitate ale cetăţenilor români nu mai este adecvat pentru nevoile cetăţenilor!

Scădem numărul de secretari de stat, plafonăm numărului de demnitari şi cerem numiri pe bază de competenţe şi experienţe profesionale.

Alături de colegii deputați Andrei Lupu şi Simina Tulbure, am depus o propunere legislativă prin care se începe reforma aparatului administrativ al statului.

Modificările propuse prin inițiativă​

- Limitarea numărului de secretari de stat la 4/minister și de subsecretari de stat la 3/minister;
- Introducerea obligației de a face dovada unor studii superioare de specialitate precum și a experienţei şi competenţei lor în domenii care prezintă relevanţă pentru îndeplinirea atribuțiilor stabilite.

Proiectul prevede și

diminuarea cu 33% a numărului de posturi din cadrul cabinetelor demnitarilor. Cei vizați sunt: prim-ministrul, viceprim-miniștii, miniștrii, secretarul general al Guvernului și șeful Cancelariei Prim-Ministrului, secretarul general adjunct al Guvernului, secretarii de stat și asimilații acestora din cadrul ministerelor și aparatului de lucru al Guvernului, conducătorii de organe de specialitate ale administrației publice centrale cu rang de secretar de stat, primarul general al Municipiului București, președinții consiliilor județene și primarii municipiilor reședință de județ, precum și primarii sectoarelor Municipiului București și prefecții.

Stadiul propunerii legislative

Propunerea legislativă a fost înregistrată la Senat pe 15 mai 2023 și așteaptă să intre în dezbaterile comisiilor.

Oana Cambera:

„Propunerea legislativă inițiată este primul pas către o reformă absolut necesară atât pentru limitarea cheltuielilor cu aparatul politizat al statului, cât şi printr-o redare a unor argumente profesionale necesare în ceea ce priveşte numirile politice. Am asistat în ultimii ani la o creştere nejustificată a numărului de secretari de stat şi subsecretari de stat din cauza nevoilor partidelor de la putere de a răsplăti cu sinecuri unii membri de partid. Am ajuns să avem un aparat supradimensionat şi deprofesionalizat în care politruci de partid fără nicio calificare să primească în administrare domenii importante din perspectivă economică sau socială doar pentru că sunt membri de partid loiali conducerii centrale. Proiectul nostru limitează şi creează criteriile corecte pentru aceste numiri. Sperăm ca majoritatea guvernamentală să îşi respecte o parte din promisiunile politice şi să realizeze pericolul situaţiei în care ne găsim şi să forţeze votul în regim de urgenţă pe acest proiect, astfel încât el să devină obligatoriu chiar pentru următorul guvern.”

De ce a fost necesară?

Având în vederea creșterea nejustificată a numărului de secretari de stat și subsecretari de stat care s-a petrecut în ultimii ani, propunerea legislativă vizează limitarea numărului de secretari de stat la 4 per minister (faţă de 7 sau 8, cum se întâmplă astăzi în cazul multor ministere). Măsura ar duce la un maxim de 76 de secretari de stat în ministere, plecând de la prezumţia că ministerele cu mai puţin de 4 secretari de stat şi-ar păstra organigrama. Cu privire la competenţele secretarilor şi subsecretarilor de stat, propunerea e ca aceştia să aibă obligaţia de a face dovada unor studii superioare de specialitate, precum şi a experienţei şi competenţei lor în domenii care prezintă relevanţă pentru îndeplinirea atribuţiilor stabilite.

În acelaşi timp, propunerea vizează şi limitarea numărului de subsecretari de stat la maximum 3 pentru fiecare minister şi diminuarea cu 33% a numărului de posturi din cadrul cabinetelor demnitarilor. Cei vizaţi sunt: prim-ministrul, viceprim-miniştrii, miniştrii, secretarul general al Guvernului şi şeful Cancelariei prim-ministrului, secretarul general adjunct al Guvernului, secretarii de stat şi asimilaţii acestora din cadrul ministerelor şi aparatului de lucru al Guvernului, conducătorii de organe de specialitate ale administraţiei publice centrale cu rang de secretar de stat, primarul general al Municipiului Bucureşti, preşedinţii consiliilor judeţene şi primarii municipiilor reşedinţă de judeţ, precum şi primarii sectoarelor Municipiului Bucureşti şi prefecţii.

Pe cine ajută legea?

Propunerea legislativă este în interesul tuturor cetățenilor României, întrucât are în vedere atât competențele și abilitățile persoanelor care își desfășoară activitatea în cadrul Guvernului, cât și măsuri de eficientizare bugetară.

Cum poți beneficia tu?

– 

Răspunsuri la întrebările tale

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Testimoniale experți

Părerea experților din domeniu despre lege